Tuesday, January 31, 2012

Disebabkan Arak...

kisah benar luahan seorang pemuda yang berusia 25 tahun(sekarang 27 tahun 2012).
dia ni orang biasa-biasa seperti orang lain juga, namun suka meminum arak sehingga mabuk. pendek katanya selagi tak mabuk selagi tu tak henti-henti minum arak.
pada satu masa pemuda ni dengan seorang rakan nya pergi memandu kereta di jalan raya yang sesak dan bawa kereta hummm bukan main laju lagi tu...ibarat kereta pun dapat dirempit nya. tak dapat dibayangkan kalau bawa kereta laju tambah pula gembira yang amat. tiba-tiba keadaan bertukar menjadi genting kerana keretanya masuk ke dalam parit yang besar dan merempuh 3 besi yang tajam sehingga cermin hadapan keretanya pecah berkecai. pemuda tersebut terus koma dan terlantar di hospital yang berdekatan. dikatakan matanya telah dimasuki oleh kaca cermin kereta dan dibedah selama 6 jam..matanya dibalut dengan kain dan dibuka sehingga seminggu, malangnya mata sebelah kiri tidak dapat berfungsi lagi. manakala mata kanan nya hanya boleh nampak sedikit sahaja. akhirnya pemuda ini didaftar sebagai orang kurang upaya penglihatan. fobianya pula takut untuk duduk di hadapan apalagi kalau kereta itu belok ke kanan dan ke kiri.

pengajaran ini amat bermakna kepada rakan-rakan di luar sana lebih-lebih lagi kepada yang suka minum arak sehingga mabuk atau berkhayal..
nasihat ini untuk sesiapa sahaja termasuk diri sendiri dan ahli keluarga saya yang biasa-biasa ini..
apa-apa pun MAAF KALAU TERASA DAN....
SABAR JAK K :)

3 comments:

  1. semoga menjadi pengajaran. sama-2 kita berdoa semoga sidak mendapat petunjuk & hidayah. insyaAllah

    ReplyDelete
  2. azizan:aok,smga mjd pgajaran utk kita semua..makseh jan :)
    umie:w'salam,tok kisah seorg yg bok register d blind ctr kch(org bintangor),nya jd student baru ctok..(class braille/ict/teknik urut/bahasa)

    ReplyDelete